Gry fabularne, potocznie zwane grami RPG lub erpegami to niezwykle kreatywny sposób spędzania wolnego czasu, świetnie rozwijający pomysłowe myślenie i zdolności improwizacji. To znana od lat konwencja gier oparta na zewnętrznej narracji i korzystaniu z możliwości własnej wyobraźni do tworzenia niezwykłych scenariuszy mających doprowadzić do konkretnego celu i jego rozwiązania.
Czym dokładnie jest gra fabularna?
RPG to gra oparta na wyobraźni graczy – do zagrania w nią potrzeba co najmniej dwóch uczestników. Przyda się również scenariusz gry, kostki, plansza (nie jest to konieczny element) oraz bardzo duża dawka kreatywności. By rozpocząć rozgrywkę, potrzebna jest osoba zwana mistrzem gry oraz uczestnicy. Mistrz gry pełni rolę narratora oraz aktora ról drugoplanowych, natomiast pozostali uczestnicy grają role pierwszoplanowe. Pełny scenariusz zna tylko mistrz gry, który za pomocą swojej słownej narracji konfrontuje graczy z sytuacjami, w których muszą improwizować w taki sposób, by ostatecznie osiągnąć założony na początku gry cel – gra toczy się w sposób mówiony, ale można wspomagać się różnymi rekwizytami, np. imitując walkę z mieczem (lub patykiem) w ręku. Wszystko zależy od zaangażowania i inwencji twórczej uczestników.
Do czego jest potrzebny podręcznik gry?
Podręczniki do gier fabularnych to nierzadko dzieła same w sobie. Występują w wersji komputerowej i papierowej, a te drugie często robią duże wrażenie. Ich edycje kolekcjonerskie produkowane są w niesamowity sposób, w drewnianych okładkach, oprawione w skórę, z elementami dekoracyjnymi, wyglądające jak żywcem wyciągnięte ze starożytnego skryptorium. Warto przejrzeć, chociażby ofertę firmy Stinger Press, żeby zobaczyć, o czym mowa. Do czego służą podręczniki?
To po prostu kompendium wiedzy o danej grze. Można w nich znaleźć wszelkie informacje potrzebne do tego, by rozpocząć rozgrywkę. Takie podręczniki zawierają scenariusze dla różnej ilości graczy (pełny scenariusz czyta tylko mistrz gry), opis poszczególnych bohaterów, który może być bardzo rozbudowany, na przykład obejmować historie z dzieciństwa, wydarzenia, które nadały charakterowi postaci konkretnych rysów, dokładny opis wyglądu, umiejętności i wykształcenia. Jest tam wszystko to, co potrzebne uczestnikom, by zbudować pełnowymiarową postać. Te historie mogą czytać wszyscy gracze przed rozpoczęciem rozgrywki.
Te najbardziej rozbudowane podręczniki zawierają nawet mapy czy opis historii danego świata, funkcjonujące w nim legendy, opis panujących religii. Jest w nich wszystko, co może wyzwolić w uczestnikach gry kreatywność i pozwolić zanurzyć się w świecie fantazji.